slummen - wat is het en waarom?

hier komen de tips voor kleine(re) spelers
Plaats reactie
Front
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 32
Lid geworden op: 13-10-2015 16:41

slummen - wat is het en waarom?

Bericht door Front » 17-10-2015 17:27

handleiding slummen / slumming ... voor gevorderden

Wat is het?
Slummen / slumming is een manier om er voor te zorgen dat je zoveel mogelijk uitbreidingsrechten krijgt. Het is een manier om (op lange termijn) zoveel mogelijk ADEL en KOOPMAN huizen te krijgen op een eiland.

Waarom wil je dit?
Het voordeel daarvan is dat je meer bewoners hebt in een adel/koopman-huis dan in een Pionier/Vazal huis, dat deze ook meer en duurdere producten consumeren, en je daarom (veel) meer inkomen hebt.

Wat is het verschil?
Hierbij ga ik uit van een GIGA eiland, aangezien ik alleen daarmee ervaring heb. Als je zo een eiland op de normale manier vol bouwt, dan kan je uiteindelijk circa 1200 PIONIER huizen bouwen. Daarvan kan je er 600 promoveren naar VAZAL huizen. Daarvan 300 naar KOOPMAN huizen. Daarvan 120 naar ADEL huizen.
Als je dit via slumming doet, dan is dit: 2060 PIO, 1030 VAZAL, 515 KOOPMAN, 205 ADEL.

OK, en dan?
Als je alles hebt gepromoveerd dan heb je dus 205 ADEL en 310 KOOPMAN huizen over. Dan kan je de de andere huizen (PIO en VAZAL) verwijderen. Dan is slechts een (relatief) klein deel van je eiland bewoond en is de rest beschikbaar voor productie. Maar met die (in totaal) 515 huizen kan je in totaal op dat ene eiland meer dan 30.000 bewoners kwijt als je alle populaire gebouwen hebt neergezet. Daarvan zijn dan circa 12.000 adel mensen en 18.000 koopmannen.
De rest van je eiland gebruik je daarna voor productie gebouwen.

Klinkt goed, wat is het nadeel?
Je hebt veeeeel resources nodig. Voor 205 adelhuizen heb je uiteindelijk 205*500 = meer dan 100.000 gereedschap nodig.

Dat is dus onmogelijk.
NEE dat is het niet. Als je namelijk die 2060 PIO gebouwen hebt neergezet heb je die 1030 uitbreidingen naar VAZAL al in je bezit. Op dat moment kan je dus 1030 PIO woningen slopen en met het hout dat je daarvoor terug krijgt al beginnen met upgrade naar VAZAL.
Als je na verloop van tijd 1030 VAZAL woningen hebt dan heb je de 515 uitbreidingsrechten gehaald en kan je die andere 515 VAZAL woningen slopen en met starten met upgrade naar KOOPMAN huizen. De rechten om te upgraden behoud je en met de ruimte die dan ontstaat op je eiland kan je de productie al gaan opzetten.

Klinkt goed, maar werkt dat ook voor andere eilanden?
Jazeker.

Wanneer moet ik dit doen?
Slummen moet je doen zodra je een eiland heb gekoloniseerd/gekocht. Eigenlijk geldt dat voor elk eiland dat je voor lange termijn wilt houden je dit als eerste stap moet doen. Uiteindelijk is dan circa 1/3 van je eiland bewoond en 2/3 is beschikbaar voor productie. Als je dat voor al je eilanden doet dan ben je verzekerd voor een hoog inkomen en een hoog bewonersaantal.

Ik snap er niets van. Wat nu?
In dat geval heb ik het niet goed uitgelegd :-(. Geef aan vanaf welk moment in deze uitleg je het niet snapt en ik probeer het opnieuw.

Ik snap het wel en wil aan de slag. Wat nu?
Probeer eerst deze links te lezen en te snappen:
http://forum.en.anno-online.com/threads ... m-citizens
http://forum.en.anno-online.com/threads ... on-Newport
http://forum.us.anno-online.com/threads ... f-slumming


Wellicht is dit voldoende. Zo niet, dan moet je even geduld hebben voor deel 2: slummen: hoe doe ik dat?

Front
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 32
Lid geworden op: 13-10-2015 16:41

slummen: hoe doe ik dat?

Bericht door Front » 17-10-2015 17:28

Zoals in bovengenoemde links besproken zijn er meerdere manieren om te slummen. Hieronder een beschrijving van mijn slum van gisteren, met plaatjes, en ...... helaas een blunder :-(

Voor deze slum heb ik mijn 10e eilandvakje gebruikt. Het is een giga eiland.

Als strategie heb ik gekozen de slum in 1 keer uit te voeren. Hiervoor is in totaal 4 uur beschikbaar. Ik ben ruim een week geleden gestart met de voorbereiding. Hier zijn de belangrijke stappen:
- Bouw het eiland zo vol mogelijk met houthakkers. Een goed doel is 800+ hout per uur.
- Zet 2 pieren erbij op het eiland.
- In totaal 8 handelsplekken
- Zet er een pakhuis bij en maximeer deze naar 5000 opslag, niveau 9
- Zorg voor een voorraadje vis, melk en wollen kleding. Bijvoorbeeld 1000+ per stuk
- Zorg voor minimaal 5000 steen, 5000 tools en 2000 glas in vooraad
- Spaar steeds 5.000 hout en verkoop deze dan alle 5000 voor 9.999 muntjes. Hiermee kan je een enorme voorraad opbouwen
- Zorg voor minimaal 25.000 (ja echt waar) hout in voorraad. Als het kan ga dan voor 35.000 (of nog meer) voorraad. Reden is dat deze voorraad met je 800+ per uur hout productie in no-time vol zit. Dit gaat je uiteindelijk goed helpen.

Als je dit hebt bereikt dan kan je starten met de slum. Zorg dat je in ieder geval 4 uur ongestoord de tijd hebt. Zet je telefoon uit, doe de deur op slot en zorg dat er een pot koffie klaar staat.


STAP 1.

Deze fase gaat het erom je hele eiland zo vol mogelijk met PIONIER huisjes te zetten. De volgende plaatjes geven dit aan.

Voor een GIGA moet je onderin beginnen, net naast het pakhuis, waar het stukje straat is getekend.

De houthakkers staan er nog, om nog wat extra hout te genereren tijdens de slum.

Afbeelding

OK, zal ik gelijk maar mijn blunder bekennen. Op dit moment had ik minimaal 1 huisje moeten uppen naar VAZAL. Hiermee worden de upgrade rechten vastgeklikt. Dat heb ik pas gedaan tijdens stap 2 (zie hieronder). Hierdoor kan ik nu helaas niet 205 maar "slechts" 193 adel huizen bereiken op dit eiland :-(

ongeveer halverwege de slum:

Afbeelding

Op drie kwart:

Afbeelding

Onderstande plaatje geeft eindsituatie aan van stap 1. Er staan nu minimaal 2070 huizen op het eiland. Hiermee kan er uiteindelijk een situatie worden gehaald met 205 adel huizen.

Ik heb hiervoor wel 3 handelshuizen en 1 pier moeten slopen om die laatste huisjes te kunnen plaatsen, zoals hieronder weergegeven.

Afbeelding

Op dit moment ben je als het goed is ongeveer een uur verder, wellicht iets meer. Als je er veel langer over hebt gedaan loop je achter op schema. Niet al te erg want je einddoel is al behaald.

STAP 2.

In stap 2 is het doel zoveel mogelijk van je huizen te redden van verval. Dit is nog erg veel werk, onderschat het niet. Doel in deze fase in ongeveer 1200 huizen aan te sluiten op een markt.

In principe is 1040 voldoende, echter is het handig wat meer huizen te laten staan, want dan kan je beter inschatten hoe je uiteindelijke eiland er uit komt te zien.

Mijn doel voor dit eiland is om bij de haven een graantuin te maken. Aan de bovenkant en aan de rechterkant moeten dan de huizen komen. Mijn einddoel is 3 niveau-3 markten.

Dit heb ik als volgt gedaan. Eerste markt geplaatst en start met aansluiten van huizen:

Afbeelding

Om die 1200 huizen te houden heb ik voorlopig 5 markten neer gezet. Vervolgens alle PIONIER huizen geupgrade naar VAZAL huizen.
Hiervoor is ongeveer 1040 * 30 => ruim 30.000 hout nodig.

Hier een plaatje waarneer er 965 VAZAL huizen zijn.

Afbeelding

Als je het MAX aantal huizen hebt gepromoveerd naar VAZAL dan minimaal 1 huis upgraden naar koopman. Op dat moment klik je het aantal upgrade rechten vast en kan je daarna in principe 500 vazal huizen en de resterende PIONIER huizen slopen om ruimte te maken voor productie.

Mijn uiteindelijke stad begint nu langzaam zijn uiteindelijke vorm te krijgen:

Afbeelding

Front
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 32
Lid geworden op: 13-10-2015 16:41

gereserveerd ...

Bericht door Front » 17-10-2015 17:28

gereserveerd voor extra toevoegingen

Front
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 32
Lid geworden op: 13-10-2015 16:41

gereserveerd - deel 2

Bericht door Front » 17-10-2015 17:29

gereserveerd voor nog meer toevoegingen aan dit onderwerp

Lizzy999
Ledenadministratie
Berichten: 52
Lid geworden op: 16-10-2015 20:50

Bericht door Lizzy999 » 18-10-2015 19:12

Goed stukje FR

iruet
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 359
Lid geworden op: 06-09-2015 16:03

Mailtje van Brachaton

Bericht door iruet » 18-10-2015 19:39

Dit mailtje kreeg ik van Brachaton. Ik weet niet de precieze verschillen tussen de handleiding van Front en Bracha

Er zijn 2 manieren om te slummen.
1: De langzame manier
2: De snelle manier

1: De langzame manier.
Begin met je eiland vol houthakkers te zetten. Dump vanuit je inventaris hout, steen, gereedschap en glas of transporteer dat naar je eiland. Upgrade je kantoor havenmeester en pakhuis tot de max.
Dump vanuit je inventaris of transporteer vis, melk en wollen kleding naar je nieuwe eiland. Die heb je later nodig om de pioniers naar vazal te kunnen uppen.

Bouw je eiland vol met pioniers met gebruik making van kleine markten. Als heel je eiland vol staat, haal je de kleine markten weg en vul je de vrijgekomen ruimte op met huizen. Als er ondertussen huizen vervallen is geen probleem, je behoud je uitbreidingsrechten.
Nu is heel je eiland vol met pionershuizen zonder markten.

Verwijder nu een rij pioniershuizen. Maak een zandweg en schuif nu twee rijen huizen tegen de weg aan. Maak een nieuwe weg en ga zo verder. Als je hiermee klaar bent sloop je pioniershuizen tot je een beetje meer hebt dan je uprechten van vazallen.

Up nu alle pioniershuizen naar vazal. Sloop de overgebleven pioniers. Plaats in deze fase GEEN populiare gebouwen want dan krijg je meer inwoners die je producten consumeren. Dat wil je in deze fase nog niet. Houd het bij wegen en markten tot je de laatste adel hebt ge-upt.
Nu kun je gaan uppen naar koopmannen. Zorg ervoor dat je alle goederen die nodig zijn om te kunnen uppen op je eiland zijn, hetzij vanuit je inventaris, hetzij via transport. Je hebt inmiddels nu wat meer ruimte op je eiland gekregen. Je kunt nu wat productie neerzetten of eerst verdergaan met uppen. Als je de max aan koopmannen hebt, kun je het teveel aan vazallen slopen, je hoeft ze niet allemaal weg te halen, dat is aan jezelf.

Up als laatste de koopmannen naar adel. Deze manier is dus op het gemakje aan doen. Geen haast geen stress. In je eigen tempo.

2: De snelle manier.
Begin met je eiland vol houthakkers te zetten. Dump vanuit je inventaris hout, steen, gereedschap en glas of transporteer dat naar je eiland. Upgrade je kantoor havenmeester en pakhuis tot de max.
Dump vanuit je inventaris of transporteer vis, melk en wollen kleding naar je nieuwe eiland.

Bouw twee pieren en maak 4 handelspakhuizen = 4 x 5000 hout. Je hebt 20600 hout nodig voor 2060 pioniershuizen.
Als je 20.000 hout hebt begin je met slummen. Begin een kleine stad met kleine markten tot je up rechten ziet verschijnen (bij 250 pioniers). Nu kun je de markten en wegen slopen. Begin vanaf de kust en vul je eiland met pioniershuizen. De max is 2060 pioniershuizen op een giga eiland.

Volg als je eiland vol is de verdere methode van de langzame manier.
Dit is een door de leiding goedgekeurd bericht

iruet
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 359
Lid geworden op: 06-09-2015 16:03

Bericht door iruet » 08-11-2015 17:20

aangepast door Front zie tweede post!
Dit is een door de leiding goedgekeurd bericht

iruet
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 359
Lid geworden op: 06-09-2015 16:03

Bericht door iruet » 15-11-2015 12:12

Ziet er goed uit Front!
Dit is een door de leiding goedgekeurd bericht

iruet
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 359
Lid geworden op: 06-09-2015 16:03

Bericht door iruet » 21-11-2015 19:56

Dit is een door de leiding goedgekeurd bericht

iruet
gildeleiding
gildeleiding
Berichten: 359
Lid geworden op: 06-09-2015 16:03

Bericht door iruet » 03-03-2016 09:18

Dit is een door de leiding goedgekeurd bericht

Plaats reactie